2018 legjobb művészfilmjei – I. félév

Home » 2018 legjobb művészfilmjei – I. félév

2018 legjobb művészfilmjei – I. félév

Floridai álom kritika
“Kicsit”
megkésve, de megérkezett az idei első filmes félév legjobb művészfilmjeit felvonultató lista. Ez az első év, hogy annyi jó művészfilm volt, hogy simán össze tudtunk állítani egy 10-es toplistát. Természetesen ez is egy szubjektív összeállítás, de úgy gondolom mindenki megtalálhatja a saját magához passzoló filmet. Remélem a cikk elolvasása után kedvet kaptok néhány alkotás megtekintéséhez, néhányat akár még a kisebb művészmozikban is elcsíphettek. 🙂

10. The workshop – Értékelés:  – Szerző: Rácz Sarolta 

Laurent Cantet filmje alapvetően szociális kérdésekkel foglalkozik. A haldokló, munkanélküliség által erősen sújtott, de egykor virágzó francia kikötővárosba érkezik a híres írónő, hogy kallódó fiataloknak tartson egyfajta szemináriumot egy irodalmi mű elkészítéséről. A regény megírása folyamán erős vita alakul ki, de igazából nem „szakmai” érvek csapnak össze a különböző társadalmi csoportokat képviselő fiatalok között. A „migrációs hátterű” szereplők ütköztetik világnézetüket a szélsőjobb felé sodródott Antoine-nal. Az Amerikai história X-szel sok szempontból rokon film nem elítélni, hanem megérteni szeretné a radikális fiatalokat. E mellett nagyon finoman, szinte költőien ábrázol egy olyan érzelmet, amiről mindkét fél az első pillanattól kezdve tudja, hogy értelmetlen.

9. Sztálin halála – Értékelés:  – Szerző: Varga Ádám

Szerinted vicces, hogy az agyvérzést kapott Sztálin saját vizeletében fekszik a földön, sleppjének tagjai jajongva borulnak a félholt testre és teátrálisan jajgatnak, hogy mi lesz most a Szovjetunióval, de közben nyilvánvalóan egyetlen dologra koncentrálnak: arra, hogy véletlenül se térdeljenek bele a tócsába? Armando Iannucci fantasztikusan humoros filmje a kommunista diktatúra abszurd és groteszk világát jeleníti meg. A néző nevet, de közben eszébe jut: talán nem is torzított sokat a valóságon a forgatókönyv írója. (Példának okáért: aki emlékszik még Ceaușescu kivégzésére, annak nagyon-nagyon ismerős lesz a végső jelenet.) A Monty Pythonból ismert Michael Palin jelenléte önmagában garancia a minőségre, de a nem csupán miatta érdemes megnézni a filmet.

8. Egy fantasztikus nő – Értékelés:  – Szerző: Árvai Fanni

A transznemű Marinának egy előítéletekkel teli világgal kell megküzdenie, miután elvesztette szerelmét. Már maga a gyász és annak leküzdése nagy feladat elé állítja a főszereplőt, de neki e mellett az identitásából fakadó nehézségekkel is harcolnia kell. „Egy fantasztikus nő” pedig nem adja fel. Az érzékenyítésre (is) alkalmas film napjaink egy felkapott és sokat vitatott kérdését járja körül: a szexuális kisebbségek életét. Sebastian Lelio alkotása méltán kapta meg a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat, bár a szobrocska odaítélésekor a meglehetősen polkorrekt témaválasztás is szerepet játszhatott.



7. Sötétben: Értékelés: 

Faith Akin rendező egy napjainkban nagyon aktuális témát dolgoz fel filmjében, melyet a 2000-es években elhíresült neonáci gyilkosságok ihlettek, mely támadásoknak kizárólag csak bevándorlók voltak a célpontjai. Közel 10 éve alatt feltehetőleg 10 gyilkosságot, számos bankrablást és robbantást követett el ez a szélsőséges csoportosulás, de a mai napig nem ítéltek el senkit. Az alkotás ugyan megnyerte 2017-ben a Legjobb idegen nyelvű filmnek járó szobrocskát, de az Oscar jelölésig sajnos már nem jutott el. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy Akin egy igen markáns véleményt fogalmaz meg a német igazságszolgáltatásról és bűnüldözési szervekről, valamint a film rávilágít arra is, hogy Németországban a neonáci mozgalmak jelenléte és befolyása sokkal nagyobb, mint azt gondolnánk.

6. Láthatás – Értékelés:   – Szerző: Rácz Sarolta

Rengetegszer halljuk a családon belüli erőszak fogalmát. Látens jelenség, kívülálló számára szinte lehetetlen eldönteni, hogy kinek a hibájából alakultak ki tarthatatlan állapotok egy családban. Xavier Legrand alkotásában egy házaspár fordul a bíróságra, közös gyermekük láthatási jogáért folyik a harc. Mindkét félnek megvan a maga változata, a néző pedig (párhuzamban a bírónővel) kapkodja a fejét, hogy kinek van igaza. A gyerek ténylegesen fél az agresszív apától? Vagy az anya manipulálja, uszítja a másik szülő ellen a kisfiút? Amire kiderül az igazság, a néző is sokkal okosabb lesz a családon belüli játszmázások természetrajzát illetőleg. A Láthatás erényeit elnézve nehéz elhinni, hogy elsőfilmes rendezőről van szó.

5. Teheráni tabuk – Értékelés:  – Szerző: Rácz Sarolta 

A szexuális elfojtás dühítő, szánalomra méltó, tragikus vagy éppen bizarr helyzeteket tud eredményezni, mind az egyén, mind a társadalom szintjén. Ali Soozandeh élő szereplőkkel forgatott animációs filmje napjaink Teheránjában játszódik, ahol mindenki nagyon erkölcsös. Legalábbis látszatra. De közben a szereplőkben ott lapul az akarat testi vágyaik kiélésére. Mindez egy hazug és mellékutcás világot teremt. Persze még itt sem egyenlő a megnyomorított társadalom, a „felül lévők” kevesebb kockázattal teszik mindezt, mint a plebsz. A „látlelet” külön pozitívuma, hogy nem akar indulatokat gerjeszteni sem a muszlim kultúra, sem pedig a muszlim férfiak ellen.

4. A hely -Értékelés:  – Szerző: Rácz Sarolta

Egy picinyke kávézóban üldögél egy titokzatos alak. (Talán maga az ördög?) A hozzá járulóknak feladatokat oszt ki, amik teljesítése révén azok leginkább óhajtott vágyai valóra válnak. A szereplők pedig félreteszik erkölcsi megfontolásaikat, elvállalnak gyilkosságot, nemi erőszakot, vagy „csak” egy házasság feldúlását. Aztán vagy megteszik, vagy nem. Néha nyíltan ellenszegülnek a Mester és Margarita Wolandjára erősen hajazó alaknak, néha megpróbálják becsapni, vagy alkudozni kezdenek vele. Ő mindezt indulat nélkül tűri, de nem változtat a feltételeken. Paolo Genovese teljesen hétköznapi díszletek között játszódó filmje alatt szinte misztikus módon érezzük, hogyan szövik a Párkák az emberi sorsok fonalát. Varázslatos moziélménnyel gazdagodhatunk és mélyen elgondolkozhatunk olyan témákról, mint a szabad akarat kérdése, a jó és a rossz természetrajza, vagy az egyén felelőssége saját tetteiért.



3. A vendégek – Értékelés:  – Szerző: Rácz Sarolta

Sally Potter kamaradrámája felsőfokon biztosítja a „most sírjunk, vagy nevessünk?” – élményét. A magasan kvalifikált, nagyon kifinomult és világnézetre rendkívül felvilágosult elit társaság együtt ünnepli, hogy egyiküket árnyékminiszterré nevezte ki a kutya által sem támogatott pártja. Vagyis inkább ünnepelné, hiszen az illusztris eseményen mindenikek fontos bejelenteni valója akad. És mint ilyenkor lenni szokott, a sz@r elönti az antik bútorokkal és plafonig erő könyvespolcokkal berendezett házat. A végig feszes történetvezetésű, egyetlen perc üresjáratot sem megengedő film alaphelyzete talán nem túl eredeti, de a megvalósítás, a részletek bárki igényeit kielégíti, aki szereti az intelligens humort.

2. Floridai álomÉrtékelés – Szerző: Illés Heni

A film letisztult eszközökkel dolgozik, és nem használ hatásvadász elemeket, csak lassan csordogál az elkerülhetetlen végkimenetel felé, így az utolsó 5-10 perc olyan elemi erővel sújt le a nézőre, hogy szinte levegőt sem kap. A stáblista lepergése után is nehéz bármit mondani, a nézők nagy része valószínűleg a könnyein fog kicsúszni a moziteremből. Mindezen erények ellenére is tisztában vagyok vele, hogy, hogy a Floridai álom nem lesz közönségfilm, de aki hajlandó esélyt adni neki, az biztosan nem fog csalódni és örökre a szívébe fogja zárni ezt a csodálatos alkotást.

1. Szeretet nélkül – Értékelés:  – Szerző: Rácz Sarolta

Rendszerint abba a hitbe ringatjuk magunkat, hogy minden anya és apa szereti a gyerekét. Andrey Zvyagintsev filmjének főszereplői – egy jól szituált, válófélben lévő orosz házaspár – számára csak nyűgöt és kínos kötelességet jelent közös gyerekük, a tizenkét éves Aljosa. A szeretet nélkül felnövő fiú maga teljesíti szülei ki nem mondott vágyát: elszökik otthonról, eltűnik a világból. A mélyen megrázó alkotás befejezése sem nyújt katarzist, megtörténik a legrosszabb, amire számtani lehetett, mégis minden szál elvarratlan marad. A filmet Oscar-díjra jelölték, de végül nem kapta meg. Bevallom: a szívem mélyén érte, nem Enyedi Ildikó alkotásáért szorítottam.

Ha tetszett a cikk olvass még több művészfilmről!

Legfrissebb kritikáinkat pedig itt találhatod


A Te véleményed is számít!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: