“Kicsit” megkésve, de megérkezett az idei első filmes félév legjobb művészfilmjeit felvonultató lista. Ez az első év, hogy annyi jó művészfilm volt, hogy simán össze tudtunk állítani egy 10-es toplistát. Természetesen ez is egy szubjektív összeállítás, de úgy gondolom mindenki megtalálhatja a saját magához passzoló filmet. Remélem a cikk elolvasása után kedvet kaptok néhány alkotás megtekintéséhez, néhányat akár még a kisebb művészmozikban is elcsíphettek. 🙂
10. The workshop – Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
Laurent Cantet filmje alapvetően szociális kérdésekkel foglalkozik. A haldokló, munkanélküliség által erősen sújtott, de egykor virágzó francia kikötővárosba érkezik a híres írónő, hogy kallódó fiataloknak tartson egyfajta szemináriumot egy irodalmi mű elkészítéséről. A regény megírása folyamán erős vita alakul ki, de igazából nem „szakmai” érvek csapnak össze a különböző társadalmi csoportokat képviselő fiatalok között. A „migrációs hátterű” szereplők ütköztetik világnézetüket a szélsőjobb felé sodródott Antoine-nal. Az Amerikai história X-szel sok szempontból rokon film nem elítélni, hanem megérteni szeretné a radikális fiatalokat. E mellett nagyon finoman, szinte költőien ábrázol egy olyan érzelmet, amiről mindkét fél az első pillanattól kezdve tudja, hogy értelmetlen.
9. Sztálin halála – Értékelés: – Szerző: Varga Ádám
Szerinted vicces, hogy az agyvérzést kapott Sztálin saját vizeletében fekszik a földön, sleppjének tagjai jajongva borulnak a félholt testre és teátrálisan jajgatnak, hogy mi lesz most a Szovjetunióval, de közben nyilvánvalóan egyetlen dologra koncentrálnak: arra, hogy véletlenül se térdeljenek bele a tócsába? Armando Iannucci fantasztikusan humoros filmje a kommunista diktatúra abszurd és groteszk világát jeleníti meg. A néző nevet, de közben eszébe jut: talán nem is torzított sokat a valóságon a forgatókönyv írója. (Példának okáért: aki emlékszik még Ceaușescu kivégzésére, annak nagyon-nagyon ismerős lesz a végső jelenet.) A Monty Pythonból ismert Michael Palin jelenléte önmagában garancia a minőségre, de a nem csupán miatta érdemes megnézni a filmet.
8. Egy fantasztikus nő – Értékelés: – Szerző: Árvai Fanni
A transznemű Marinának egy előítéletekkel teli világgal kell megküzdenie, miután elvesztette szerelmét. Már maga a gyász és annak leküzdése nagy feladat elé állítja a főszereplőt, de neki e mellett az identitásából fakadó nehézségekkel is harcolnia kell. „Egy fantasztikus nő” pedig nem adja fel. Az érzékenyítésre (is) alkalmas film napjaink egy felkapott és sokat vitatott kérdését járja körül: a szexuális kisebbségek életét. Sebastian Lelio alkotása méltán kapta meg a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat, bár a szobrocska odaítélésekor a meglehetősen polkorrekt témaválasztás is szerepet játszhatott.
7. Sötétben: Értékelés:
Faith Akin rendező egy napjainkban nagyon aktuális témát dolgoz fel filmjében, melyet a 2000-es években elhíresült neonáci gyilkosságok ihlettek, mely támadásoknak kizárólag csak bevándorlók voltak a célpontjai. Közel 10 éve alatt feltehetőleg 10 gyilkosságot, számos bankrablást és robbantást követett el ez a szélsőséges csoportosulás, de a mai napig nem ítéltek el senkit. Az alkotás ugyan megnyerte 2017-ben a Legjobb idegen nyelvű filmnek járó szobrocskát, de az Oscar jelölésig sajnos már nem jutott el. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy Akin egy igen markáns véleményt fogalmaz meg a német igazságszolgáltatásról és bűnüldözési szervekről, valamint a film rávilágít arra is, hogy Németországban a neonáci mozgalmak jelenléte és befolyása sokkal nagyobb, mint azt gondolnánk.
6. Láthatás – Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
Rengetegszer halljuk a családon belüli erőszak fogalmát. Látens jelenség, kívülálló számára szinte lehetetlen eldönteni, hogy kinek a hibájából alakultak ki tarthatatlan állapotok egy családban. Xavier Legrand alkotásában egy házaspár fordul a bíróságra, közös gyermekük láthatási jogáért folyik a harc. Mindkét félnek megvan a maga változata, a néző pedig (párhuzamban a bírónővel) kapkodja a fejét, hogy kinek van igaza. A gyerek ténylegesen fél az agresszív apától? Vagy az anya manipulálja, uszítja a másik szülő ellen a kisfiút? Amire kiderül az igazság, a néző is sokkal okosabb lesz a családon belüli játszmázások természetrajzát illetőleg. A Láthatás erényeit elnézve nehéz elhinni, hogy elsőfilmes rendezőről van szó.
5. Teheráni tabuk – Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
A szexuális elfojtás dühítő, szánalomra méltó, tragikus vagy éppen bizarr helyzeteket tud eredményezni, mind az egyén, mind a társadalom szintjén. Ali Soozandeh élő szereplőkkel forgatott animációs filmje napjaink Teheránjában játszódik, ahol mindenki nagyon erkölcsös. Legalábbis látszatra. De közben a szereplőkben ott lapul az akarat testi vágyaik kiélésére. Mindez egy hazug és mellékutcás világot teremt. Persze még itt sem egyenlő a megnyomorított társadalom, a „felül lévők” kevesebb kockázattal teszik mindezt, mint a plebsz. A „látlelet” külön pozitívuma, hogy nem akar indulatokat gerjeszteni sem a muszlim kultúra, sem pedig a muszlim férfiak ellen.
4. A hely -Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
Egy picinyke kávézóban üldögél egy titokzatos alak. (Talán maga az ördög?) A hozzá járulóknak feladatokat oszt ki, amik teljesítése révén azok leginkább óhajtott vágyai valóra válnak. A szereplők pedig félreteszik erkölcsi megfontolásaikat, elvállalnak gyilkosságot, nemi erőszakot, vagy „csak” egy házasság feldúlását. Aztán vagy megteszik, vagy nem. Néha nyíltan ellenszegülnek a Mester és Margarita Wolandjára erősen hajazó alaknak, néha megpróbálják becsapni, vagy alkudozni kezdenek vele. Ő mindezt indulat nélkül tűri, de nem változtat a feltételeken. Paolo Genovese teljesen hétköznapi díszletek között játszódó filmje alatt szinte misztikus módon érezzük, hogyan szövik a Párkák az emberi sorsok fonalát. Varázslatos moziélménnyel gazdagodhatunk és mélyen elgondolkozhatunk olyan témákról, mint a szabad akarat kérdése, a jó és a rossz természetrajza, vagy az egyén felelőssége saját tetteiért.
3. A vendégek – Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
Sally Potter kamaradrámája felsőfokon biztosítja a „most sírjunk, vagy nevessünk?” – élményét. A magasan kvalifikált, nagyon kifinomult és világnézetre rendkívül felvilágosult elit társaság együtt ünnepli, hogy egyiküket árnyékminiszterré nevezte ki a kutya által sem támogatott pártja. Vagyis inkább ünnepelné, hiszen az illusztris eseményen mindenikek fontos bejelenteni valója akad. És mint ilyenkor lenni szokott, a sz@r elönti az antik bútorokkal és plafonig erő könyvespolcokkal berendezett házat. A végig feszes történetvezetésű, egyetlen perc üresjáratot sem megengedő film alaphelyzete talán nem túl eredeti, de a megvalósítás, a részletek bárki igényeit kielégíti, aki szereti az intelligens humort.
2. Floridai álom – Értékelés: – Szerző: Illés Heni
A film letisztult eszközökkel dolgozik, és nem használ hatásvadász elemeket, csak lassan csordogál az elkerülhetetlen végkimenetel felé, így az utolsó 5-10 perc olyan elemi erővel sújt le a nézőre, hogy szinte levegőt sem kap. A stáblista lepergése után is nehéz bármit mondani, a nézők nagy része valószínűleg a könnyein fog kicsúszni a moziteremből. Mindezen erények ellenére is tisztában vagyok vele, hogy, hogy a Floridai álom nem lesz közönségfilm, de aki hajlandó esélyt adni neki, az biztosan nem fog csalódni és örökre a szívébe fogja zárni ezt a csodálatos alkotást.
1. Szeretet nélkül – Értékelés: – Szerző: Rácz Sarolta
Rendszerint abba a hitbe ringatjuk magunkat, hogy minden anya és apa szereti a gyerekét. Andrey Zvyagintsev filmjének főszereplői – egy jól szituált, válófélben lévő orosz házaspár – számára csak nyűgöt és kínos kötelességet jelent közös gyerekük, a tizenkét éves Aljosa. A szeretet nélkül felnövő fiú maga teljesíti szülei ki nem mondott vágyát: elszökik otthonról, eltűnik a világból. A mélyen megrázó alkotás befejezése sem nyújt katarzist, megtörténik a legrosszabb, amire számtani lehetett, mégis minden szál elvarratlan marad. A filmet Oscar-díjra jelölték, de végül nem kapta meg. Bevallom: a szívem mélyén érte, nem Enyedi Ildikó alkotásáért szorítottam.
A Te véleményed is számít!